Uge 23: Fællesrum og tidsler
Så startede en ny uge – og så endda med en helligdag og skønt skønt vejr.
Godt vejr betyder også shorts-vejr, og der var lidt en udfordring, da specielt Alfred og Mia ikke rigtig har særlig mange shorts, så jeg måtte jo i gang. Jeg startede med nogle lange bukser, som efterhånden var blevet lappet på knæerne nogle gange, men som nu måtte ændre deres liv fra lange bukser til korte bukser 🙂


Efter jeg havde fået lavet bukserne færdige, fik jeg slebet inde på badeværelset samt det disponible rum. Der manglede ikke særlig meget, og så var det klar til at få blåt vand.

Oppe på førstesalen fik Flemming malet anden gang over dørene ind til to af værelserne. Og så fik han malet første gang over de to andre døre.


Næste opgave var at få ryddet ud og op i det disponible rum. Og det kunne drengene jo snildt hjælpe med til. De bar ting over i garagen.


Imens var jeg udenfor, hvor jeg hjalp drengene med, hvor de skulle lægge tingene fra det disponible rum. Og så var jeg selv i gang med at tape vinduer på endegavlen af huset ind, så der kunne blive klar til at male. Det tager desværre bare så hulens lang tid at tape de vinduer ind. Og så var det også ret varmt.

Flemming var gået i gang oppe i fællesrumemt med at male inddækninger ved ovenlysvinduerne for anden gang.

Jeg trængte lige til lidt luft-forandring fra at tape vinduer ind, så jeg begyndte at slå lidt græs i stedet for 🙂 Den årvågne beskuer vil måske bemærke, at der ikke sidder noget batteri på græstrimmeren – hvilket er korrekt beskuet. På tidspunktet for billedet havde jeg “tømt” to batterier – men der skulle dælme stadig tages et billede 🙂

Dertil fik Flemming lavet noget fix-faxerier ved trappen (og jeg hjalp til). Det eneste gips-arbejde der mangler er ved trappen, men det er svært at lave, når trappen er der… Så der er blevet sat et stykke træ op (foran Flemmings ansigt), og så er det håbet, at trappen kan trækkes op på førstesalen, så man kan komme til dét stykke, der skal laves.


Tirsdag var det igen arbejdsdag / skoledag, så jeg var alene hjemme. Jeg havde lovet Flemming at jeg nok skulle give blåt vand i inddækningerne ved vinduerne i fællesrummet. Men inden jeg kom til dén del, så havde jeg temmelig travlt. Specielt Mia manglede shorts, så det meste af min dag gik med at klippe ud til shorts samt sy så meget jeg kunne.
Jeg fik klippet ud til 7 par shorts – 4 til Mia, 2 par til Alfred og et par til Oskar, som jeg havde lovet ham. Jeg blev ikke færdig med alle sammen – specielt fordi jeg havde fået klippet to par leggings-shorts for små til Mia, som jeg var nødt til at sætte en kile i. Men jeg nåede at blive færdig med 3 par, og næsten færdig med et 4. par.

Batman-shortsene er til Alfred; dem med stjerne på er til Oskar (han har allerede en t-shirt og et par underbukser i det stof 🙂 ) og de sidste to er til Mia.
Jeg fik naturligvis hentet børnene kl. 14, som jeg skulle, men gik op for at sy videre derefter.
Jeg nåede også at få givet blåt vand i inddækningerne inden Flemming kom hjem 🙂

Det var jo tirsdag, hvilket betød træningsdag for mig. Og det foregik i høj sol, og træningen var hård, så jeg svedte tran – men overlevede trods alt 🙂
Da jeg kom hjem, hjalp jeg med at lægge børn i seng, og så fik Flemming og jeg set et par afsnit af vores ynglingsserie – NCIS 🙂
Onsdag var Flemming hjemme. Han cyklede med drengene i skole, og jeg tog bilen sammen med Mia. På vej hjem havde vi byttet rundt – næsten. Flemming satte hans cykel på bilen og kørte hjem (efter jeg havde fået et bundt løvstikke af en af de ansatte på skolen, som jeg skal bruge til krydder-salt), og så løb jeg hjem. Det var igen en ret varm dag, så det var en varm tur hjem og heldigvis kun godt 4 km.
Hjemme igen var Flemming ved at forberede den første opgave – et midlertidigt stakit mellem “have” og indkørsel. Mest af alt for lige at få dækket lidt af.

De tre stakit-fag stod på grunden, da vi overtog den, og vi beholdte dem – bare lige i tilfælde 🙂 Og de fungerede fint til dét, de skulle – dække lidt af.

Meeen de var ikke helt rene, så jeg måtte igang med en højtryksmaskine – det er første gang jeg prøver det, men det er jo ikke så svært 🙂 Om ikke andet så var det ret nemt at se, hvor langt man kom.


Efter en kort kaffepause sammen med Flemming og hans forældre, fik jeg gjort arbejdet færdigt – og for hulen hvor det pyntede på stakittet.
Imens var Flemming i gang oppe på førstesalen, hvor han støvsugede – der var nu klar til at pille beskyttelsespap af, men der lå stadig en del støv rundt omkring, og der var jo ikke grund til at det skulle svine mere end højst nødvendigt.

Da jeg var færdig med at rengøre stakit, gik jeg over i garagen for at få lakeret vindueskarme for første gang.


Efterførlgende var jeg på vej op på førstesalen for at hjælpe Flemming, da jeg støder ind i det nederste stykke af gelænderet – så det fik jeg lige savet af, så ikke andre kommer til skade.

Og bagefter kunne jeg så gå op og hjælpe på førstesalen. Flemming havde støvsuget færdig, og var i gang med at fjerne beskyttelsespap fra gulvet.

Jeg fik også lige fjernet noget, men gik i stedet i gang med at fjerne tape fra gulvet. Og der sad også stadig tape i loftet, som jeg også fik fjernet.

Derefter gik jeg ind for at male inddækninger i disponibelt rum samt badeværelset. Der er kun taget et billede fra det ene sted – jeg tænker godt, at I kan forestille jer, hvordan billedet ville se ud det andet sted 🙂

Og det kørte bare på skinner med at fjerne beskyttelsespap, så inden længe havde Flemming fået fjernet det hele 🙂 Og så fik jeg lige efterspartlet lidt i inddækningerne, som trængte.

Jeg havde jo stadig mit løbetøj på, så jeg var klar til at cykle ind til skolen for at hente børnene. Mia sad bag på min cykel (i en stol), og så cyklede vi hjemad – så det var en ret aktiv dag for mig…
Hjemme igen var børnene oppe og se hvor meget vi havde lavet, og de var ret begejstrede for rummet 🙂

Flemming havde fundet saven frem, og var i gang med at sætte dør-gerekter op, og var også nået ret langt, inden et naturligt stop fordi der ikke var flere dør-gerekter…


Så kunne vi jo passende køre en lille tur. Børnene manglede efterhånde ret eftertrykkeligt nye kondisko, så vi måtte ud og finde nogen til dem. Vi fandt en outlet-sportsbutik, og fik købt 4 par kondisko samt et par sandaler til Mia. Så må drengene få sandaler en anden dag – det er ikke helt billigt at købe 5 par sko…. (1.700 kr!).
På vej ud af butikken blev Flemming ringet op af VVS’er Brian, som fortalte, at han stod ude hos os klar til at lave nedløb færdig over på garagen. Så os hurtigt hjem igen.
Mens Flemming og Brian var i gang på garagen, kørte Theodor, Alfred og jeg afsted til børne-karate-træning. Mens børnene trænede, fik min karate-buddy Kristian og jeg også trænet lidt selvforsvar.


Hjemme igen stod den på aftensmad – pizza, og så var der afslapning resten af dagen! Det var ærlig talt også tiltrængt!
Torsdag kom der et vejrskift! Det var nu gået fra varmt med solskin til gråt og overskyet – og det hjælper ikke rigtig på noget humør! Jeg fik mig en kop kaffe as usual sammen med lidt hækling. Flemming var taget på arbejde.
Derefter gik jeg over i garagen for at lakere vindueskarme for 2. gang.

Derefter tænkte jeg, at nu måtte jeg hellere tage mig sammen og få gravet lidt køkkenhave, så jeg kunne få plantet de 6 jordbærplanter, som jeg havde fået samt de to løvstikker, som jeg fik sidste år, og som ikke var helt så tilfredse med at stå i potter. Desuden var der lovet regn i dag, så det var om at få klaret denne opgave, inden det begyndte at regne. Så det fik jeg klaret, og så lige givet det en gang vand – bare for at være sikker.

Resten af formiddagen samt efter frokost brugte jeg på at få klaret nogle ting på computeren – bl.a. få skrevet lidt på bloggen samt lavet nogle ting for karate klubben.
Da jeg havde fået hentet børn, og vi var kommet hjem, begyndte det at dryppe. Jeg havde jo et par dage forinden fået tapet 3 vinduer til, men det var begyndt at hænge ret meget i laser, så for ikke at skulle lave det samme arbejde 2 gange (for så interessant er det altså bare ikke at tape vinduer ind!!!), så skyndte jeg mig at få repareret indpakningerne.

Ved en 15-tiden ankom elektriker-Jørgen for at tilslutte lyset i loftet af fællesrummet samt få ordnet nogle andre småting.


Imens fik jeg lige malet inddækningerne i badeværelsesvinduet samt vinduet i disponibelt rum. Tror måske at det var sidste gang de to steder.

Derefter fik jeg efterslebet et par steder, der var blevet spartlet i inddækninger ved de to store vinduer i fællesrummet, og efterfølgende givet det blå vand, så det var klar til en ny gang maling.

Da Flemming kom hjem fra arbejde, gik han i gang med at montere dør-gerekter ved to af dørene i entréen. Den sidste dør er over ved selve trappe-opgangen, så der skal laves nogle ting færdigt, før gerekterne dér kan monteres.

Dertil fik han også startet op på at save fodlister til op til fællesrummet. Og derefter sømme dem fast – han fortsatte indtil, Mia kom og sagde godnat – så blev han nødt til at stoppe.


Han nåede ikke at blive færdig, men så er det jo godt, at der kommer en dag igen i morgen. Det meste af eftermiddagen og aftenen og natten regnede det, hvilket jo var rigtig godt for køkkenhaver, buske og træer – men lidt kedeligt at se på.
Fredag var vejret heldigvis lidt bedre. Det var grundlovsdag, så børnene havde fri fra skole. Flemming startede med at få savet de sidste fodlister til samt få dem monteret oppe i fællesrummet, så rummet kunne blive ryddet efterfølgende.

Jeg havde fra morgenstunden fået sat nogle jordbær over at koge til en ordentlig portion jordbærsyltetøj. Der var snart ikke så meget tilbage af den tidligere portion syltetøj…
Jeg kunne ikke finde geleringspulver og atemon i mine gemmer, så jeg var lige hurtigt i Brugsen for at købe nye forsyninger (jeg fandt det naturligvis efterfølgende 🙂 ).
I løbet af formiddagen var jeg også lige over i garagen for at lakere vindueskarmene for 3. gang.

For efterhånden nogle uger siden var jeg med min søster på planteskole, hvor jeg bl.a. købte et par tomatplanter og en peberplante. Nu har vi jo ikke noget drivhus, men jeg tænkte, at de søde små planter kunne da godt plantes i en stor potte og så stå i den store kanaps vinduesparti 🙂
Heldigvis er der rigtig mange tomater på planterne og flere peber på dén plante også 🙂

Formiddagen blev brugt på at få tømt fællesrummet for værktøj, overskydende fodlister og alt det andet, der var deroppe, som ikke skulle være der.
Dertil brugte Flemming lidt tid på at få kodet de to ovenlysvinduer, så de kunne styres via kontakter – som blev hængt op på væggen.

Formiddagen gik også med en tur ud i det blå – min søster havde skaffet en rigtig fin legeborg til os, som vi skulle ud og hente. Drengene blev hjemme, så vi havde Mia med – og trailer 🙂 Det var en rigtig fin og skal nok kunne bruges som udgangspunkt for et legeområde, men trængte til en god gang rengøring.

Og inden frokost var fællesrummet ryddet, så det var klar til støvsugning og gulvvask.

Og sammen med Alfred fik jeg lavet syltetøjet færdig, og det blev til ca. 5,5 kg jordbærsyltetøj 🙂

Vi havde besluttet, at vi skulle udenfor og fjerne tidsler. Theodor var ikke helt hooked på det, så han meldte sig til at støvsuge oppe i fællesrummet samt vaske gulv efterfølgende. Han fik endda også støvsuget lidt på værelserne samt badeværelset.

Imens var Flemming gået udenfor for at gå i gang med at grave tidsler på. Der var efterhånden nogle frygtelig store nogen rundt omkring – og RIGTIG mange af dem. Dertil var ude-enheden af varmepumpen ved at være vokset over med grønne planter. Så vi startede fra en ende af!

Inden længe blev børnene bedt om at slukke for diverse skærme og komme ud og hjælpe til. Så nogen gravede tidsler op; nogen klippede det høje græs mindre højt; nogen klippede græs hvor tidslerne var blevet fjernet; nogen kørte trillebøren hen til traileren og tømte den – og nogen sad og lavede mudderkager.

Vi var i gang nogle timer og fik praktisk talt fyldt traileren, og selvom man da kan se, at vi har nået et godt stykke – ja, så er det lidt som om, der mangler RIGTIG meget endnu. Men forhåbentlig kommer det ikke skidt tilbage at have gravet alle de tidsler op.


I løbet af dagen fik vi også båret stort set alt legetøj fra stuen op i fællesrummet. Det stod bare henne på gulvet i første omgang. Så skal der hentes nogle reoler og skabe fra garagen over og op på førstesalen – men det blev nu ikke lige denne fredag aften!
Lørdag skulle jeg jo egentlig have været inde og træne de små karate-børn, men flere medier havde lovet regn den første halvdel af dagen, så jeg havde forsøgt at flytte træningen til søndag, hvor de forskellige dog ikke kunne, så den endte med at blive aflyst.
Flemming tog Oskar med et smut i Bauhaus og Ikea for at hente nogle forskellige ting og sager.
Imens skyndte jeg mig at tage løbetøj på, så jeg kunne komme ud på en lille tur, inden mine forældre skulle ankomme. Jeg tog bare den sædvanlige 3,15 km-rute – der var ikke tid til så meget andet, men tænkte at en lille tur var bedre end ingen 🙂
Hjemme igen begyndte jeg at rydde lidt op i bryggerset – det så efterhånden farligt ud, hvilket jeg var ved at være lidt træt af. Så jeg fik båret nogle ting over i garagen (og så kunne jeg jo køle lidt af samtidig 🙂 ), og fjerne pap-emballage og andet godt.
Mine forældre ankom lidt over kl. 10 og var hos os hele dagen. Min mor og jeg var et hurtigt smut i Stof og Stil for at købe gardinstof til de to sidste børneværelser.
Imens var min far og Flemming i gang med at montere lågen, der skal være foran kosteskabet. Lågen, som Flemming har nørklet lidt med 🙂

Og det kom saft susme til at se godt ud. Og så kan der også skrives beskeder til børnene – hvis de da ser det 😉

Imens var min mor og jeg i gang med at henholdvis støvsuge og gøre badeværelser rene.

Og bagefter gik min mor i gang med at vaske op, mens Flemming og jeg var over i garagen for at finde et højskab frem, som skulle op på førstesalen.

Herunder følger en billede-følgeton over skabets rejse fra garagen til fællesrummet 🙂





Det var lidt hårdt! Bagefter fandt jeg noget rodalon, og fik skabet vasket godt og grundigt af både indvendigt og udvendigt.

Resten af lørdagen gik med familiehygge. Mine forældre var der jo, og ved kaffetid ankom min svigerinde og bror med deres to piger og kort tid efter min søster, svoger og deres to piger. Vi fik kage, og til aftensmad fik vi piza fra det lokale pizzaria. Det var første gang siden jul, at vi alle var samlet!
Efter aftensmaden kørte mine søskende og deres familier, men mine forældre blev lidt endnu, og kørte over til min søster omkring kl. 21.30.
Søndag startede stille og roligt. Eller det vil sige, at jeg jo lige havde de to store drenge med til karate-træning fra 9-10. Imens slappede Flemming af hjemme med de to andre. Hans ene knæ er lidt skidt for tiden, og det var lidt slemt søndag, så han var tvunget lidt til at slappe af.
Hjemme igen tog jeg en kop kaffe og Mia med op ovenpå. Hun ville gerne lege med lego (drengene havde fået lov til at spille computer), og så kunne jeg jo begynde at sortere lidt i legoet imens samt få vasket kasser af, som virkelig trængte til det.

Flemming havde fået kæmpet sig op og stå, og var gået udenfor for at vaske legeborgen ned med algefjerner, så det lige kunne stå og arbejde lidt inden regnvejr. Det begyndte så iøvrigt ikke at regne, selvom det så lidt lurende ud.

Bagefter fik Flemming fundet alle vores malerrester frem samt tomme spande. Kemivognen var på vores lokale containerplads denne søndag, og da den kun kommer hver 6. uge – ja, så var det om at komme afsted. Traileren blev spændt på bilen, da den jo var fuld af tidsler, som vi ligeså godt kunne få afleveret ved samme lejlighed.
Der var desværre andre, der havde fået samme idé. Og pga corona må der kun være 10 biler på pladsen af gangen, så vi måtte holde og vente en halv times tid, før vi kunne komme til.
Men vi kom til og fik relativt hurtigt klaret dét, der skulle klares, så os hjemad igen.
Eftermiddagen blev tilbragt på sofaen med at se NCIS, mens drengene legede med lego på førstesalen, indtil de blev knotne – så fik de lov til at spille lidt computer 🙂

Kl. 17 måtte vi hellere holde pause for at få lavet noget aftensmad. Det stod Flemming for – jeg havde jo handlet ind 🙂
Imens smuttede jeg over i garagen og fik lakeret vindueskarmene for 4. og sidste gang.

Det gik ret hurtigt, så Flemming var ikke færdig med maden, da jeg var færdig med at lakere. Så kunne jeg jo passende lige smutte ud og fylde en trillebør med tidsler og andet godt 🙂

Efter aftensmaden smuttede Flemming lige et smut udenfor for at klippe begyndende blomster af tidsler – vi gider nemlig ikke have flere end allerhøjst nødvendigt!

Da børnene var puttet, fortsatte Flemming og jeg vores NCIS kavalkade 🙂