Projekt nyt hus

Uge 29: Fliser

Så startede officielt min anden ferie-uge og Flemmings første. Der var lovet godt vejr, hvilket skulle udnyttes efter en uge med seriøst varierende vejr, hvor det mildest talt var umuligt at male hus udenfor, og samtidig være sikker på, at malingen ikke ville blive skyldet væk af korte byger.
Så jeg havde meget travlt denne mandag med at få malet. Både fordi man jo aldrig ved, hvor længe vejret tillader det, men også fordi Flemming skulle til og i gang med at lægge fliser, og jeg ville helst have huset malet færdigt inden der kommer fliser på. Godt nok er jeg efterhånden ret god til ikke at dryppe med maling, meeen uheld kan jo ske. Jeg troede, at Flemming ville starte ved fordøren og så bevæge sig ned mod haven – derfor malede jeg videre på den store kanap.

13/7-20: Der males hus 🙂

Jeg malede alt dét jeg kunne nå fra stigen, hvilket var helt op til taget på ydersiderne af de to øverste vinduer. Det vil sige, at jeg mangler dét stykke mellem de to øverste vinduer.

13/7-20: Maler-arbejde in progress…

Jeg nåede også at få malet pladen under trappen for første gang. Det var vist egentlig dén opgave, jeg startede dagen med…

13/7-20: Plade malet første gang.

Flemming gik i gang med at køre stabil-sand på området ved fordøren, hvor han ville starte med at lægge fliser. Men underlaget skulle jo lige gøres klar før der kunne lægges fliser.
Vi var så heldige, at vi havde fået lov til at låne et afretter-sæt samt en plade-vibrator af nogle, vi kender.

13/7-20: Forberedelse til flise-lægning.

Så blev underlaget også bare så meget bedre – og hurtigere 🙂

13/7-20: Der stampes.

Mine forældre havde været på campingtur med min søster og hendes familie, men om søndagen var mine forældre kørt videre til en campingplads tættere på os. Det lykkedes mig at overtale mine forældre til at komme med indisk til aftensmad, så jeg ikke skulle bruge tid på aftensmad, men i stedet kunne male.
OG så kunne Mia og mormor også lige hygge sig med at tegne 🙂 mens der lå et par unge gutter i sofaen i baggrunden og fladede for vildt ud!

13/7-20: Der hygges med at tegne.

Dog var Oskar ude og hjælpe en hel del – han fik virkelig flyttet rigtig meget sand over i sandkassen med hans nye trillebør – ja! han har købt en trillebøre 🙂

13/7-20: Der arbejdes hårdt.

Efter aftensmaden fik Flemming savet nogle fliser til, som skulle bruges inde ved kanten.

13/7-20: Flise-skære-arbejde.

Det endte med at de første fliser blev lagt om hele 3 gange, fordi der var forskellige ting der drillede. MEN man skal jo også lige i gang, og det er altid de første fliser, der er sværest at lægge.

13/7-20: Så lægges der fliser.

Nedenstående var dét, jeg nåede at få malet denne mandag. Jeg er ret godt tilfreds – og ret øm i den ene arm/skulder.
Aftenen bød på et par velfortjente afsnit af en af ynglingsserierne – Bones 🙂

13/7-20: Dette blev malet i dag.

Tirsdag var vejret slået lidt om og var igen lidt mere ustadigt. Men Flemming var ude fra morgenstunden, inden det begyndte at regne, hvor han fik kørt noget stabil-sand på omme foran stue-vinduerne. Det var jeg nødt til at “brokke” mig lidt over, for jeg havde jo ikke fået malet dér endnu…

14/7-20: Der forberede flise-grundlag på den anden side af kanappen.

Flemming blev afbrudt af en byge, men så kunne han jo passende drikke en kop kaffe indenfor, mens han ventede på at bygen skulle passere.
Jeg fik opdateret det sidste på foregående uges blog-indlæg – det havde jeg ikke haft tid til mandag, fordi jeg jo havde travlt med at male.
Nå, bygen stoppede relativt hurtigt, og så gik Flemming ud for at fortsætte med at lægge fliser foran fordøren.

14/7-20: Flise-lægning fortsat.

Jeg var sådan lidt dvask denne tirsdag, men jeg fik taget mig sammen til at få malet pladen under trappen anden gang.

14/7-20: Pladen males anden gang.

Jeg havde nogle solbær i køleskabet, som skulle bruges eller fryses, så jeg fik dem i en gryde, så jeg kunne få lavet noget syltetøj. Så det fik jeg da også lavet 🙂 Og så var jeg selvfølgelig til 3 timers karate-træning om aftenen 🙂

14/7-20: Syltetøj

Om eftermiddagen ankom vores entrepenør Boye med en minigraver, som skulle bruges til at få gravet noget af det knuste beton foran huset af, da der var for meget. Der skulle komme én og køre med minigraveren om torsdagen.
Flemming fik lagt lidt flere fliser, og nåede rundt om det første hjørne. Den første del havde dog voldet en del udfordringer, som forhåbentlig vile være væsentlig færre i det videre forløb.

Onsdag skulle jeg passe mine to niecer et par timer om formiddagen, da min søster fik besøg, som hun havde brug for lidt ro til. Alle pigerne hyggede sig først indenfor, og lidt senere hyggede de sig endnu mere med mudderkager udenfor 🙂

15/7-20: Kusine-hygge

Mens jeg passede børnene fortsatte Flemming med at lægge fliser. Mens pigerne var udenfor, kunne jeg hjælpe Flemming med at køre fliser hen til ham. Og det gik bare rigtig godt. Da start-vanskelighederne var overstået, var det straks nemmere at lægge fliser.
Pigerne blev hentet lige inden frokost.

15/7-20: Flise-lægningsarbejde.

Lige inden pigerne blev hentet, ankom mine forældre. De havde været med til det lille møde over hos min søster, men nu kom de for at hjælpe lidt til med flise-lægningen hos os. Min far læssede fliser op på trailere, som han så kørte hen til Flemming – på den måde kunne der flyttes flere fliser på én gang 🙂

15/7-20: Der flyttes fliser med trailer.

Det betød også, at der pludselig gik væsentlig hurtigere med at lægge fliser – nu havde Flemming faktisk pludselig travlt med at få rettet af, så der kunne lægges flere fliser 🙂

15/7-20: Der lægges fliser i et væk 🙂

Nu begyndte de at nærme sig næste hjørne, så jeg havde travlt med at blive færdig med bagsiden af huset. Jeg manglede den ene halvdel af kanappen samt den sidste side (det er det yderste til venstre herunder). Vi fik flyttet stilladset hen til den sidste halvdel af kanappen, så jeg var klar til at kunne begynde maleriet torsdag.
Og som det ses herunder, så fik de også lagt fliser helt hen til hjørnet.

15/7-20: Snart klar til næste side.

Til vores sædvanlige afsnit af Bones om aftenen, havde vi samtidig udsigt til “vilde” dyr i haven. Den har været der flere gange, og den er såmænd velkommen så længe den ikke begynder at spise af afgrøderne i køkkenhaven. Heldigvis ser det ud til, at den kun spiser lidt blade fra træerne samt noget ukrudt 🙂

15/7-20: Vilde dyr i haven 🙂

Torsdag skulle vi “tidligt” op, da der skulle komme én og køre minigraveren fra kl. 8 om morgenen. Og vi havde nogle ting, der skulle flyttes inden, så var faktisk nødt til at stille vækkeuret for lige at være sikker 🙂
Efter en snak om hvad der skulle klares, gik han i gang. Det første var at få gravet noget jord væk bag ved garagen, så der kunne blive fyldt noget knus beton på i stedet.

16/7-20: Hov – der kom lige en minigraver forbi 🙂

Mens der var travlt med grave-arbejdet, fortsatte Flemming med at få rettet af rundt om hjørnet, så der kunne blive lagt flere fliser.

16/7-20: Så kom han om på bagsiden…

Jeg begyndte at have lidt travlt med at få malet – nu nærmede Flemming sig jo 🙂 Men i løbet af formiddagen nåede jeg at få malet resten af kanappen samt den sidste sektion af bagsiden. Så var jeg da lidt med igen 🙂

16/7-20: Sidste halvdel af bagsiden er malet færdig.

Omme på den anden side blev der gravet af, så terassen kunne blive i niveau. Og der skulle alligevel graves en god sjat af – så må vi se, hvad vi gør med resten af pladsen, som også skal belægges med fliser. Men hver ting til sin tid.
Dét knust beton, der blev gravet af, blev lagt i en bunke ved siden af, og den bunke fik de to mellemste til opgave at få flyttet om for enden af garagen, hvor der var blevet fjernet en masse jord.

16/7-20: Gravemaskinen er i brug og graver af.

Lige efter frokost kørte jeg Mia ind til mine forældre på campingpladsen. Mia trængte voldsomt til “luftforandring” – hun kedede sig bravt. Mine forældre skulle alligevel ud til os til eftermiddagskaffe og aftensmad, så de kunne jo passende tage Mia med retur. Så fik hun lige et par timers luftforandring.
Imens havde Flemming, Oskar og Alfred fået kørt hele bunken af det afgravede knust beton om for enden af garagen, og Flemming havde fået det stampet. Nu kunne der snildt holde en lille bil eller traileren.

16/7-20: Området er påfyldt knust beton og stampet.

Mine forældre ankom lidt over 15 sammen med Mia. De trak straks i arbejdstøjet og hjalp Flemming med at flise-lægningsarbejdet. Der skulle graves lidt knust beton af, rettes af samt køres fliser til.

16/7-20: Der knokles..

Og sørme om ikke solen tittede lidt frem hen sidst på eftermiddagen. Og der gik bare rigtig godt med at få lagt fliser.

16/7-20: De nærmer sig døren.

Jeg fik malet lidt ekstra omme på væggen ud mod haven – op til overkanten af vinduet. Jeg tror godt, at man kan se det på billedet. Nu var klokken blevet mange, så jeg havde travlt med at komme ind og få lavet mad. Jeg havde gravet kartofler og gulerødder op fra haven, som vi skulle have sammen med nogle okse-medaljoner 🙂

16/7-20: Fik malet op til overkant af vinduet.

Fredag sov vi lidt længe (= omkring kl. 9). Mine forældre skulle køre hjem fra campingpladsen i dag. Flemmings forældre ankom omkring kl. 10 for at hjælpe lidt til.
Flemming startede med at få monteret rendjern på den lille kanaps anden side, når nu stilladset var det. Bagefter fik vi flyttet stilladset om til den store kanap.

17/7-20: Der monteres rendjern.

Jeg fortsatte med at male – inden længe ville Flemming jo komme om til denne side også. Jeg var godt klar over, at jeg ikke ville kunne nå at få malet hele denne side, men jeg ræsonnerede mig frem til, at hvis jeg som minimum kunne få malet op til den linje, hvor taget starter, så ville det minimere eventuelle malersprøjt.

17/7-20: Så males siden ud mod haven.

Vi havde aftalt med børnene, at vi efter frokost skulle cykle en tur over på skolen, hvor vi så kunne lege lidt, cykle rundt, gynge og hvad børnene ellers ville. De trængte til, at der skete noget. Og det var vældig hyggeligt – vi cyklede forbi en Netto på vej hjem, hvor jeg handlede lidt ind, og vi lige fik en is, inden vi cyklede hjem.
Hjemme igen fik vi aftensmad – rester. Nøj, hvor er jeg glad for rester 🙂 Det er så meget nemmere end at lave maden helt fra bunden 🙂
Efter aftensmaden skulle jeg egentlig i gang med at skrive på bloggen, meeeen jeg skulle lige ud og slå lidt græs – det var efterhånden ved at være lige rigeligt højt rundt omkring, så jeg måtte hellere komme i gang.

17/7-20: Der slås lidt græs – det vokser jo 🙂
17/7-20: Men man kan se hvor langt man kommer!

Flemming gik ud for at få kørt lidt stabil-sand på det sidste stykke omme på bagsiden for derefter at få det stampet, så han kunne blive klar til at få lagt fliser.

17/7-20: Der stampes.

Og han nåede faktisk at få lagt fliser på det lille stykke, som han havde fået stampet og rettet af, inden det blev tid til at gå ind og putte børn.

17/7-20: Og så lægges der lidt flere fliser.

Lørdag havde vi lovet børnene at tage på udflugt. Vi fik lavet madpakker, og pakket lidt småting, og så kørte vi afsted mod Egeskov, som er et fantastisk dejligt sted for både børn og voksne. Og vejret var bare helt perfekt.
Vi var ved Egeskov omkring kl. 10:15 og kørte igen lidt over kl. 15. Børnene (men også de voksne) havde hygget sig rigtig meget, og vi fik klatret, gået tur i trækronerne, fundet vej i labyrinten, prøvet gokarts, snuset i dufthaven og selvfølgelig fået isvafler 🙂
Inden aftensmaden fik jeg løbet mig en lille tur – min krop har generelt haft behov for lidt ro i nogle dage, så det bliver vist desværre kun til denne ene lille løbetur i denne uge – men det går nu nok alligevel 🙂

18/7-20: Besøg på Egeskov.
18/7-20: Ja! Det er dem aller-øverst oppe 🙂
18/7-20: Oppe i trækronerne.
18/7-20: Rigtig god udsigt.

Søndag skulle de to store og jeg afsted til karate træning, og var hjemme igen kl. 11.30. I mellemtiden var Flemmings forældre ankommet. Flemmings far hjalp til med at hælde lidt sand ned mellem fliserne og selve soklen, hvor der var ca. 2 cm. luft, som netop skulle fyldes med sand. Flemming fortsatte med fliselægningen, og Mia er efterhånden begyndt at vente lettere utålmodigt på, at faren bliver færdig, så hun kan cykle hele vejen rundt. Hun har generelt ikke fået øvet sig så meget på at cykle, men det kommer til at hjælpe rigtig meget med fliser hele vejen rundt om huset 🙂

18/7-20: Faaar – er du snart færdig?

Derefter fortsatte han langs siden ud mod haven, hvor han gravede lidt af det knuste beton af. Det var en ikke særlig nem opgave, da det var frygtelig hårdt at grave i.

19/7-20: Underlaget forberedes.

Jeg ville gerne have malet lidt mere af endegavlen, inden Flemming skulle begynde at lægge fliser, så jeg sendte ham afsted for at købe noget mere malertape til at dække vinduer af med. Han havde også nogle andre små-ting, han skulle købe, og imens kunne jeg jo lige få malet lidt mere 🙂
Jeg nåede faktisk at få malet op til “midter-linjen” samt 4 ekstra brædder oppe over midterlinjen på hver side af de to øverste vinduer. Jeg var godt tilfreds, og Flemming kunne nu fortsætte med at grave i underlaget.

19/7-20: Så mangler kun det sidste at blive malet.

Dét jord, der var blevet gravet op af minigraveren ved garagen, var blevet læsset ud på stykket mod vejen. Men det skulle jo fjernes, og eftersom der var nogle drenge, som gerne ville tjene op til en sodavand samt spilletid – ja, så kunne de jo passende gå i gang 🙂

19/7-20: Der tjenes op til en sodavand 🙂

Jeg kørte lige hurtigt i Netto for at handle ind til aftensmad, og både før og efter aftensmaden fik jeg slået lidt mere græs.
Derefter fik jeg opdateret denne uges blog-indlæg – endda i samme uge. Jeg har efterhånden haft for vane først at få oplægget lagt op ugen efter. Men det er nogengange svært at nå det hele 🙂

19/7-20: Lidt mere græsslåning.

Annie, 42 år gammel, eksportingeniør, gift og mor til 4 :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *