Projekt nyt hus

Uge 28: Trappen er færdig!

Arbejdet med trappen fortsatte om mandagen. Jeg fik malet “siderne” af trappen hvid for 3. gang, så det nu var så færdig som muligt.
Som det ses, så er den “midlertidige” trappe der stadigvæk.

6/7-20: Jeg maler hvidt for 3. gang.

Flemming brugte det meste af dagen på at færdiggøre trin – han fik boret montage-huller i siderne af trinene med et specielt værktøj, så trinene kan monteres uden at kunne se skruerne. Dertil fik han fræset kanterne på trinene og efterfølgende slebet. Eftersom det er noget relativt hårdt træ (bøg), så var det også lidt hårdt at arbejde i.

6/7-20: Flemming laver trappetrin.

Det er som om, der er gået lidt ferie-stemning i den – jeg har lidt udfordringer med at få taget mig sammen til at få lavet en hel masse. Men jeg fik dog løbet mig en lille tur, og bagefter fik jeg flyttet nogle flere fliser.

6/7-20: Jeg flytter lidt flere fliser.

Derefter var det ved at være tid til at gå i gang med noget aftensmad.
Om aftenen fik Flemming båret alle trinene over i huset, så de stod klar til at blive monteret tirsdag.


Tirsdag var vi klar – nogen lidt mere klar end andre. Oskar fik nærmest hapset skruemaskinen ud af hånden på Flemming i sin iver for at komme til at skrue trinene af den midlertidige trappe 🙂

7/7-20: Oskar insisterede på at hjælpe til.

Da trinene var blevet fjernet, bar Flemming og jeg de to sider over i garagen, så der kunne blive plads til at montere trin på trappe-siderne.

7/7-20: Det sidste af den midlertidige trappe fjernes.

Mens Flemming klarede de sidste forberedelser, fik jeg eftermalet nogle steder, hvor det var svært at komme til, da den midlertidige trappe stadig var der.

7/7-20: Der males 🙂

Og så var det endelig ved at være tid til at montere det første trin – og Oskar og jeg fulgte med i spænding 🙂

7/7-20: Første trin monteres – det er SÅ fedt.

Det var ikke super nemt for Flemming at komme til med de første trin, der skulle monteres, men heldigvis kunne Oskar hjælpe med underholdningen 🙂

7/7-20: Ikke helt nemt at komme til for den ene, men lidt nemmere for den anden 🙂

Så kom vi til andet trin, og så skulle der tænkes kreativt. Trinene skulle jo helst monteres i samme afstand, og så fik jeg den intet mindre end geniale idé at bruge dimsen på billedet til at placere trinene med den rette afstand imellem dem 🙂 Jeg skulle egentlig have set afstandskontrollerende og intelligent ud – men det røg lidt af fløjten 😀

7/7-20: Storm P-løsning for at finde rette afstand.

Og så var det bare de to andre sider, der skulle rettes til, så det hele var i vatter. Det var de to sværeste trin at få placeret.

7/7-20: Andet trin snart på plads.

Flemming havde helt styr på at få sat trin, så jeg kunne jo passende lidt få spartlet lidt nogle steder, hvor det lige trængte 🙂

7/7-20: Jeg spartler lidt.

Da de to sværeste trin var monteret, så gik det relativt hurtigt med at få monteret de mere almindelige trin.

7/7-20: Det kører bare deropaf 🙂

Det var tirsdag, hvilket betyder træningsaften for mig, så jeg tog afsted til karate kl. 17.30 efter vi havde fået lidt at spise. Efter aftensmaden fortsatte Flemming med at montere de sidste trin, og han blev også færdig. Det er en imponerende fin trappe, synes vi selv 🙂
Flemming har selv tegnet trappen. Limtræsbjælken havde vi i forvejen sammen med brættet, der er blevet monteret inde langs væggen. Selve trinene er savet ud af i alt tre bøgetræsplader i god kvali. Det betyder, at trappen er blevet temmelig meget billigere end hvis vi havde købt fra en fabrikant. Det er ret fedt 🙂

7/7-20: Fin ny trappe 🙂

Om aftenen da jeg var kommet hjem blev det lidt til lidt fjerner, mens jeg slappede lidt af, og bedst som jeg sad der, så kom der sørme et rådyr (eller noget i den stil) gående forbi stue-vinduet 🙂

7/7-20: Dyr i haven 🙂 hyggeligt.

Onsdag brugte Flemming formiddagen på at få savet de plader til, som skal dække af ved de nederste trin. Og det blev han også færdig med. Den store plade på “bagsiden” af trappen skal males hvid, hvilket det lodrette bræt inde ved væggen også skal. Indtil videre skal resten af trinene være uden bagkant – med mindre vi på et tidspunkt ombestemmer os.

8/7-20: De nederste trin lukkes af.

Derefter gik Flemming over i garagen for at lave det sidste trinbræt, som skal være aller-øverst i samme niveau som selve gulvet på førstesalen.

8/7-20: Sidste trinbræt saves til.

Have-arbejde nåede vi også lidt af. Eller det vil sige at Flemming og børnene fik revet overskydende ukrudt op fra jorden og fyldt det i traileren. Der blev også samlet sten sammen – dem er der en del af rundt omkring på jorden.

8/7-20: Have-arbejde.

Jeg kunne lige tage mig sammen til at flytte nogle fliser, og jeg fik faktisk tømt en hel palle. Så nu mangler der kun at blive tømt 4 paller mere, så kan alle “låne”-pallerne afleveres. Faktisk er de 6 af pallerne afleveret, så de sidste 6 paller vil blive afleveret, når de sidste 4 er blevet tømt.

8/7-20: Endnu en palle tømt 🙂

Imens jeg var i gang med at flytte fliser, var Flemming gået over for at grave videre på “hullet” i jorden. Først blev græstørvet fjernet, og derefter vil selve jorden blive fjernet.

8/7-20: Der graves lidt mere.

Omkring kl. 16.30 kørte de to ældste børn og jeg afsted til karate. Mens drengene trænede, løb jeg en lille tur, og da jeg kom tilbage, kunne jeg lige hækle lidt, inden de var færdige med træningen.
Hjemme igen havde Flemming sørget for aftensmad – der var heldigvis rester, så det ikke var så besværligt at stå med 🙂

Torsdag var Flemming på arbejde.
Mine forældre og søster med familie var taget på campingtur ca. 40 minutter fra os, så vi aftalte, at jeg tog børnene med et smut hen og besøge dem. Men inden vi tog afsted, nåede Theodor ud i haven og fjerne lidt ukrudt. De to andre drenge hjalp vist også lidt til, inden de blev trætte af det, og hoppede på trapolin istedet for.

9/7-20: Igang med ukrudt fra morgenstunden.

Omkring kl. 10 kørte vi afsted. Vi var der ca. 10.30. Den første lille time brugte børnene på forskellige legepladser, mens jeg sad og fik en kop kaffe sammen med min far. Min mor og søster var ude og handle men var tilbage omkring kl. 11, hvor vi begyndte at forberede frokost.
Efter frokost var vi lige et hurtigt smut oppe på den store legeplads, hvor der var hoppepuder. Imens blev yngste-niecen lagt til at sove sammen med hendes mor 🙂
Jeg malede sten sammen med Oskar, Mia og Ella – det blev der nogle fine resultater ud af.

9/7-20: Sommerferie-hygge 🙂

Efter diverse lure og malen på sten gik vi en tur på stranden, hvor vi fik samlet en masse fine sten til endnu mere sten-maleri 🙂
Derefter var det tid til is, og så vendte vi hjemad igen. Flemming havde købt ind til aftensmad, som vi indtog, inden jeg tog afsted til træning.

Fredag var Flemming på arbejde og hjemme omkring kl. 16.30.
Jeg havde ikke sovet det halve af natten, fordi Mia havde haft et lille uheld om natten, så jeg var bare totalt smadret det meste af dagen (også lidt pga. 3 timers træning tirsdag og 1½ times træning torsdag). Jeg skulle ellers have været ude og løbe, men min krop fortalte mig, at det skulle jeg ikke!
Jeg formåede at få vasket to maskiner tøjvask, men hele dagen foregik i nattøj, og jeg gik lige godt 2000 skridt hele dagen 🙂
Da Flemming kom hjem, gik han ud for at grave lidt, mens jeg fik bakset noget aftensmad sammen.

10/7-20: Der graves.

Lørdag blev der sovet lidt længe – i hvert fald for morens og farens vedkommende. Efter morgenmaden (og efter jeg lige havde fået lavet en hæklet bamse færdig) gik vi alle udenfor. Vejret holdt tørt – til en forandring – så det var bare om at udnytte det. Og der blev arbejdet på hullet i jorden. Det sidste jord blev gravet op, hvorefter Flemming, Alfred og Oskar begyndte at fylde knust beton som et slags underlag i hullet.

11/7-20: Der fyldes knust beton i som bund.

Og alle var aktive – også Mia. Efter der var fyldt knust beton i hullet til et helt lag, fortsatte børnene og Flemming med at fylde sand i hullet.

11/7-20: Og alle hjælper til 🙂

Jeg havde travlt omme i haven. Alt det opgravede jord var blevet kørt om i haven med henblik på at få udjævnet have-niveauet lidt. Det er nemlig temmelig bumlet, efter der har kørt store maskiner rundt samt, at der ikke har været gjort noget ved haven i flere år.
Jeg arbejdede på at få jævnet jordbunkerne ud samtidig med, at jeg fjernede sten fra jorden. Det var ret hårdt. Så jeg tog en “pause”, hvor jeg gik over i køkkenhaven for at luge ukrudt samt omplante nogle små rødbede planter. De stod lidt tæt, så der skulle lige tyndes ud. Dertil fik jeg gravet kartofler, gulerødder og løg op, som skulle bruges til aftensmad.

11/7-20: Jeg fordeler jord i den bumlede have.

Flemmings forældre dukkede om i løbet af eftermiddagen for at aflevere Theodor, som havde været hos dem en enkelt overnatning. Og mens de var der, fik Flemming og jeg flyttet legeborgen over på dens nye og rigtige plads – i legeområdet 🙂 Efter legeborgen var placeret i vatter, blev der fyldt meget mere sand i “hullet”.

11/7-20: Arbejd, arbejd 🙂

Og så kom rutshebanen også op 🙂 Den blev sat fast lidt senere på dagen.
Imens var jeg gået indenfor for at skrive lidt på bloggen samt starte op på aftensmaden.

11/7-20: Der fyldes sand i legepladsen.

Flemming nåede også at få lavet et bord over i sandkassen, hvor der kan laves mudderkager og andet lækkert mad. Specielt Mia er meget glad for at “lave mad” – med det resultat, at vi andre ofte får noget at spise 😉

11/7-20: Der laves mad ved det nye bord.

Søndag var der træningsdag for børnene og jeg. Oskar var hos hans farmor og farfar – jeg havde de andre børn med ind til karate. Først var der tumlerate træning, hvor Mia igen absolut ikke ville være med. Derefter var det tid til træning for de store børn.
Omkring kl. 11.30 var vi hjemme igen. Flemming havde brugt formiddagen på at ordne fordøren, som var begyndt at hænge, og dermed lidt besværlig at lukke. Og det lykkedes ham at fixe det ved at sætte nogle større skruer i. I hvert fald var det rigtig fedt at døren var blevet ordnet.

Efter frokost var vi ude og hjælpe med at læsse knust beton op i trillebøren, så det kunne blive kørt rundt om huset og fordelt ud. Det skal danne grundlaget for fliser. Der skal jo så noget sand ovenpå det knuste beton, men det er næste skridt.

12/7-20: Der er køres knust beton på.

Vejret viste sig ikke fra den bedste side, så eftermiddagen blev brugt på at se tegnefilm, mens drengene spillede computer. Jeg fik på en eller anden måde kvindet mig op til at løbe godt 4 km 🙂
Derefter aftensmad og lidt mere fjernsynshygge om aftenen 🙂

Annie, 42 år gammel, eksportingeniør, gift og mor til 4 :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *