Projekt nyt hus

Uge 25: Maler- og havearbejde

Så kom vi ind i uge 25 – som tiden dog går så hurtigt.
Vejret er generelt ret godt for tiden, hvilket betyder, at vi gerne vil være ude. Men der er også masser at lave udenfor 🙂
Flemming var på arbejde denne mandag, da der var noget møde-halløj. Så jeg var alene hjemme.
Jeg brugte noget tid foran computeren for at opdateret sidste uges blog-indlæg. Dertil havde jeg nogle andre ting der skulle klares. Så det meste af formiddagen gik med det.
Efter jeg havde hentet børn, fik jeg dækket de to vinduer til igen, så jeg kunne komme til at male. Jeg nåede også at få malet en halv times tid, inden jeg måtte pakke sammen og hente børnene. Dog fortsatte jeg med at male, efter jeg havde fået børnene med hjem. Vejret var også super godt – som man kan se på billedet. Og når først vinduerne er dækket til, så går det ret hurtigt med at male. Og med hjælp fra stillads og stige, så kan jeg nå det meste af træværket.

15/6-20: Bruger de redskaber der er 🙂
15/6-20: Så blev den nederste del / ene halvdel malet for 3. gang.

Flemming var hjemme sidst på eftermiddagen, hvor han gik i gang med at samle sten sammen fra “græsplænen”. Der skal komme én tirsdag med en lille traktor med en slags græsslånings-anordning efter, som hurtigt kan få bugt med det lange græs/ukrudt. Men det krævede at de største af stenene fra plænen blev fjernet – og der var faktisk en del.
Efter aftensmaden forsvandt jeg op ovenpå for at tømme nogle kasser med bøger over i reolen. Jeg er meget glad for bøger og har en god sjat, og de har været pakket ned længe, så det var et dejligt gensyn 🙂
Og jeg har ikke tømt alle kasser 🙂

15/6-20: Bøger i bogreol.

Jeg sluttede dagen af med at få vandet køkkenhaven 🙂 Og det hele kommer fint frem – der er løg, gulerødder, kartofler, ærter, bønner, rødbeder, jordbær og løvstikke 🙂

15/6-20: Køkkenhaven 🙂

Tirsdag var Flemming hjemme og vejret var igen rigtig fint.
Flemming gik i gang med at slå noget græs de steder, hvor maskinen ikke kan komme til.

16/6-20: Der klippes ukrudt.

Jeg startede med at få dækket de to vinduer ind – igen igen igen. Det blæser desværre lidt for nemt af, og det er temmelig træls at bruge al den tid på at gensikre plastikken foran vinduerne. Men omvendt så har vi også prøvet noget malertape, der sad SÅ godt fast, at det nærmest ikke var til at få af igen….

16/6-20: Vinduet dækkes til – igen…

Derefter kunne jeg gå i gang med at male – det skulle går lidt stærkt, inden solen kom derom. Det er simpelthen for varmt at stå og male lige mens solen står lige på! Det gjorde jeg mandag, og endte med at få det lidt skidt. Så det prøver jeg nu at undgå. Jeg kan ikke nå helt op i toppen, men jeg tog alt dét, jeg kunne nå.

16/6-20: Der males inden solen når om…

Flemming fik også lige klippet lidt af græsset ude ved vejen, inden vi fik besøg.

16/6-20: Der klippes mere græs 🙂

Og jeg stod et super godt sted til at holde overblikket – og tage nogle gode billeder 🙂 Det var væsentlig mere effektivt med det maskineri end to gange græstrimmere 😉 Der kommer lige en lille billede-kavalkade, da billederne egentlig taler for sig selv.

16/6-20: Det der går lidt hurtigere end en græstrimmer.
16/6-20: Så går det tjept!
16/6-20: Så bliver der virkelig klippet græs.
16/6-20: Hele vejen rundt.

Og jeg nåede at få malet alt dét jeg kunne nå – man skal nok kigge lidt tæt på billedet, men så kan man godt se, hvad der er blevet malet.
Så var klokken også ved at være “hente-børn-tid” – så det fik jeg også lige klaret. Jeg havde cyklet med børnene i skole, og skulle derfor også hente dem på cykel – men så fik jeg da lidt motion 🙂

16/6-20: Så blev der malet så højt op, som jeg kunne nå.

Tirsdag er jo træningsaften, så jeg tog afsted kl. 17:30 for at kunne være klar til start kl. 18. Det betød også, at der ikke blev lavet så meget andet den dag – meeeen endnu engang havde vi da nået en hel del 🙂

Onsdag var Flemming også hjemme, og vejret var igen skønt. Vi fik båret de sidste par gipsplader udenfor, så Flemming kunne gå i gang med at få lavet de sidste gipsstykker, som skal hænges op ude i gangen ved trappen. Og vejret tillod ham at stå udenfor 🙂

17/6-20: Gips-arbejde til opgangen.

Imens gik jeg i gang med at dække det øverste andet vindue til (samt dét nedenunder hvor plastikken havde løsnet sig lidt), så jeg kunne komme til at male. Flemming og jeg havde fået flyttet stilladset om tirsdagen.

17/6-20: Vindue dækkes til inden maler-arbejdet kan gå i gang.

Da jeg endelig var færdig med det, kunne jeg gå i gang med at male. Og det er trods alt lidt mere interessant at male end at klistre vinduer til med plastik og malertape!
Hvis man kigger godt efter på billedet, så kan man se, hvad jeg mangler i toppen og at der mangler et stykke bag ved stilladset.
Mia havde fået en fridag i dag, og jeg ville hen og bruge lidt tid sammen med hende – derfor malede jeg ikke det sidste stykke bag ved stilladset med det samme.

17/6-20: Kig tæt på – og se at der mangler et stykke bag ved stilladset 🙂

Flemming havde jo fået lavet de gipsstykker, han skulle bruge, og dem fik han skruet fast inde ved trappen. Vi havde fundet frem til en løsning, hvor trappen kunne skubbes op og blive understøttet af to lægter, så det var muligt at arbejde. Og det fungerede fint 🙂

17/6-20: Det sidste gips sættes op.

Inden længe havde han fået skruet de sidste to stykker gips op – så skal der bare spartles og slibes nogle gange – og så males 🙂

17/6-20: Så skal det bare spartles nogen gange.

Og wupti wupti så var man da lige i gang med at spartle første gang 🙂

17/6-20: Der spartles.

Og inden længe var det hele spartlet første gang, og trappen blev sat på plads igen.

17/6-20: Spartlet første gang.

I mellemtiden tog Mia og jeg over for at hente drengene fra skole.
Det er onsdag, så der er jo børne-karate-træning. Alfred skulle ikke med, da han havde slået sin fod – så det var bare Theodor.
Flemming tog de tre yngste med en tur op til hans søster og svoger, da han skulle hente et skrivebord mm. mens Theodor og jeg var til træning.
Inden da fik han dog lavet gipspladen, som blev skruet fast på træpladen, der skal sidde oppe foran hullet ind til gulvvarme-enheden oppe på badeværelset. Det skal selvfølgelig også spartles og derefter males.

17/6-20: Plade foran hullet – skal lige spartles og males.

Inde i klubben fik min træningsbuddy Kristian og jeg lige trænet en halv times tid, inden vi fik lavet lidt arbejde på computeren efterfølgende.
Theodor og jeg var hjemme igen omkring kl. 18.30, hvor vi fik pizza og koldskål 🙂

Torsdag var Flemming på arbejde igen, så jeg måtte underholde mig selv hjemme, hvilket nu heller ikke er så svært. Det var lidt mere overskyet i dag, men stadig rigtig godt vejr.
Jeg fik lige hæklet en lille smule samtidig med at jeg fik morgenkaffe. Derefter gik jeg ud for at male. Jeg fik malet det stykke, der manglede bagved stilladset.
Men det oppe i toppen må vente til Flemming er hjemme. Det er ret højt oppe, og det vil jeg ikke gøre, når jeg er alene hjemme.

18/6-20: Så blev dét bagved stilladset malet – nu mangler kun toppen.

Istedet bevægede jeg mig videre om langs huset. Jeg startede med at få dækket vinduet til, så jeg kunne komme til at male.

18/6-20: Vindue dækket til.

Og så gik jeg ellers i gang med at male 🙂

18/6-20: Så males den næste side.

Og det gik jo strygende – det er faktisk det der inddækning af vinduer, der tager længst tid – og så selvfølgelig de steder, hvor bjælkerne krydser hinanden.

18/6-20: Så er den side blevet malet 🙂
18/6-20: Det er dælme et fint hus 🙂

Børnene havde jeg hentet, inden jeg var blevet færdig med at male, så jeg fik malet det sidste, mens børnene slappede af med en is 🙂
Imens fik jeg hængt en tøjvask op og vandet alle potterne med blomster. Og flere af dem er enten tæt på at springe ud eller begyndt at springe ud – og nøj hvor er de fine 🙂

18/6-20: Og fine blomster kommer frem 🙂

Flemming var hjemme omkring kl. 17 – inden da havde jeg lige hurtigt været nede og handle ind til aftensmad. I disse varme dage har jeg lidt udfordringer med at lave mad – det skal helst være lidt nemt. Så jeg besluttede, at den skulle stå på pastasalat med kylling og bacon til aftensmad – i øvrigt til stor glæde for alle 🙂
Flemming hoppede straks i arbejdstøjet, og nåede at få gravet en rod op inden aftensmaden.

18/6-20: Så blev der gravet en rod op 🙂

Vejret var simpelthen så skønt denne aften – en anelse skyet men helt vindstille – virkelig lækkert. Så det var svært ikke bare at være ude hele aftenen – men der var jo nogle børn, der skulle puttes.
Inden da nåede Flemming dog at få savet lidt pindebrænde op til stykker, der kan bruges til bål, mens jeg rev afklippet græs sammen.

18/6-20: Der saves lige lidt pindebrænde.

Og jeg nåede da at få revet noget sammen og fyldt i traileren, inden jeg måtte indenfor og putte børn.

18/6-20: Og jeg river græs sammen og putter på traileren.

Fredag havde vejrguderne lovet regn det meste af dagen. Børnene blev afleveret i tørvejr, men ved en 9.30-tiden begyndte regnen godt nok. Og der kom ind imellem en god sjat ned. Haverne, træer, buske, græs, køkkenhaver osv. var nok super glad for regnen. Men jeg kunne jo ikke rigtig male nogen udenfor, så jeg satte mig til at opdatere lidt på denne uges blogindlæg istedet for.

19/6-20: Der skrives på bloggen 🙂

Flemming fik slebet ude i entréen, så han kunne komme til at give det spartel-lag nr. 2.

19/6-20: Andet lag spartelmasse.

Efterfølgende gik han over i garagen for at starte op på trappen. Vi havde en limtræsbjælke til at ligge, og fandt ud af at den kunne vi da bruge som siden på trappen. Man kan jo ligeså godt bruge dét, man har liggende, hvis muligt.

19/6-20: Forberedelser til trappen.

Flemming borede nogle huller, så han kunne sætte de to bjælker sammen ved hjælp af to rundstokke, som sammen med en god sjat lim kunne holde sammen på de to bjælker.

19/6-20: Der bores huller til at sætte de to bjælker sammen.

Og voilà – første skridt mod en trappe er færdig. Ja, altså bjælken skal jo lige lakeres også… 🙂

19/6-20: De to bjælker er sat sammen.

Efter jeg var færdig med at opdatere bloggen, så besluttede jeg mig for, at nu gad jeg ikke længere se på dét rod oppe i fællesrummet. Desuden trængte det til at blive støvsuget over hele linjen. Alfred var ude på en soveaftale, men de tre andre børn blev tvangs-indlagt til at hjælpe med oprydning. Meen det var som om, at det hurtigt gik op i leg for de to mindste…

19/6-20: Før-billede – operation “oprydning”.

Men et par timer senere kunne jeg se ud over et meget fint og tilfredsstillende resultat. Jeg fik sågar ryddet lidt op på Theodors værelse – der stod nogle ting midt på gulvet, som jeg ofte gik ind i. OG jeg fik støvsuget i alle rum!

19/6-20: Efter-billede – operation “oprydning”.

Da Flemming var færdig med limtræsbjælken i garagen – og det ikke regnede – gik han udenfor for at så i gang med et nyt have-projekt. Der skal laves en legeplads-afdeling i udkanten af terassen. Og for at få et stabilt underlag, så skulle der graves lidt ned, så der kan komme et lag knust beton nederste og så et godt lag sand ovenpå.

19/6-20: Der graves et nyt hul 🙂

Det kommer til at tage lidt tid – men det skal nok blive godt 🙂

Lørdag var også lidt små-kedeligt vejrmæssigt. Jeg tillod mig at blive liggende i sengen til kl. 9 – det sker MEGET sjældent, så ind imellem må man gerne 🙂 Da jeg endelig var kommet op, måtte jeg i gang med at lave pandekager – Mia havde spurgt flere dage i træk, så nu måtte det være.

20/6-20: Pandekager til morgenmad 🙂

Efter pandekagerne gik jeg i gang med at rydde op i bryggerset. Det lignede nu igen et bombekrater, og nu var jeg blevet tilpas træt af det.
Så i gang med oprydning, så jeg kunne komme til at støvsuge og vaske gulv.
Flemming gik udenfor, hvor han gravede videre på hullet i jorden.

20/6-20: Hullet bliver større.

Jeg kom igennem oprydningen, så jeg kunne komme til at støvsuge. Og efterfølgende kunne jeg så komme i gang med at vaske gulv.

20/6-20: Støvsugning og gulvvask.

Det var hårdt at grave have, så Flemming gik lidt senere indenfor, hvor han fik slebet lidt og efterfølgende hængt spartelmasse til tørre i entreen – både over og bagved trappen 🙂

20/6-20: Der spartles anden gang i entréen.
20/6-20: Og spartling under/bagved trappen.

Jeg fik klaret mig en løbetur først på eftermiddagen, og det var faktisk udemærket løbevejr – overskyet, men lunt. Så det blev en lidt varm tur – og så kan man jo passende slå lidt græs, når man kommer hjem samtidig med at man køler lidt ned 🙂 (Flemmign tog billedet ud gennem vinduet…)

20/6-20: Man kan altid lige slå lidt græs efter en løbetur 🙂

Det var dog lidt små-hårdt, og sofaen endte med at overfalde mig, da jeg satte mig i den, så det blev til en lille lur. Derefter var tiden blevet til at få lavet noget aftensmad. Ind imellem bliver det nogle hurtige løsninger, da hverdagen ikke altid fordrer et par timers madlavning. Men i dag fik jeg gjort lidt ekstra ud af det 🙂

20/6-20: Uden mad og drikke…..

Søndag var vejret slået om, så nu skinnede solen, og det var varmt.
Jeg havde de to store med inde til karate-træning, og vi var hjemme omkring kl. 11.30.
Flemming og hans forældre havde været i gang ude i haven. Efter frokost fik Flemming og jeg flyttet på stilladset, og ændret højden af stå-pladen, så jeg kunne komme til at male det sidste og øverste på gavlen af huset. Det var pænt højt oppe, så jeg var meget forsigtig. Jeg kunne ikke nå de øverste 3½ brædder, så det må blive på at andet tidspunkt, hvor vi har udstyr til det.

21/6-20: Det øverste males.

Jeg nåede ikke at blive færdig inden solen var kommet derom, så det var lidt varmt. Mia var også faldet omkuld udenfor på et tæppe under parasollen, og jeg joinede hende lige – dog uden at sove men med en is 🙂

2176-20: Og det var hårdt, så måtte have en is 🙂

Flemming syntes også, at det var meget varmt at være ude i haven at arbejde, så han gik i stedet i gang med at få sat de sidste hylder op inde i viktualierummet. De havde stået og råbt på os et stykke tid, og nu skulle det altså være.

21/6-20: De sidste hylder sættes op i viktualierummet.

Flemming og jeg nåede en tur på containerpladsen med et ordenlig læs have-affald (hvilket rigtig mange andre også gjorde!) og lidt rest-gips.
Vi fik handlet ind til lidt aftensmad på vej hjem.
Hjemme igen hjalp jeg Theodor med noget skolle-halløj, inden jeg gik ned for at lave aftensmad. Igen fik jeg gjort lidt ekstra ud af det, og fik skraldet kartofler og gulerødder, som børnene elsker 🙂
Dagen blev afsluttet i super fint vejr med et glas rosé, mens jeg fik vandet køkkenhave 🙂

21/6-20: God afslutning på ugen 🙂

Annie, 42 år gammel, eksportingeniør, gift og mor til 4 :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *