Uge 26: Fliser mm.
Mandag formiddag indtil frokost-tid fik jeg opdateret bloggen fra den forgangne uge – det er som om jeg aldrig rigtig får opdateret noget søndag aften… Dertil var jeg over og hjælpe min søster og svoger med lidt pasning af deres yngste, så de lige kunne få arbejdet lidt. Så det gik mandag formiddag med efter jeg havde cyklet med børnene i skole (og kørt med hjem i bilen :-))
Flemming fik lavet lidt forskelligt i løbet af formiddagen ude i haven.
Alfred cyklede hjem fra skole kl. 12, da han havde fri, og da han kom hjem kastede han sig over en stor trærod med en økse.

Efter frokost (og inden der skulle hentes børn) gik jeg ud for at fjerne ukrudt og større grene og trælse stikkejaverter fra “forhaven”. Jeg fik fjernet en god sjat, og fik gravet en del stikkejaverter op – dem gider vi bare slet ikke have!


Alfred var ude og hjælpe lidt, inden han forsvandt indenfor i huset.
Flemming var i gang ude i entréen med at spartle det sidste (forhåbentligt).

Da klokken blev ca. 13.40 cyklede jeg afsted hen for at hente de resterende 3 børn. Hjemme igen fortsatte vi arbejdet ude i haven – der er altid noget at lave 🙂 Der var blevet plantet nogle blomster nede på skråningen ved bålpladsen, som med tiden vil brede sig og lukke af for ukrudt – forhåbentlig. Theodor fik vandet blomsterne, mens Alfred og Flemming fik tjekket noget på mobilos. Og jeg var i gang med at lave aftensmad.

Efter aftensmaden gik Alfred og Flemming ud for at grave lidt mere på hullet, mens jeg holdt lidt øje med Mia, som havde fået feber. Heldigvis havde hun ikke ondt nogen steder, og var heller ikke snottet eller noget.

Dét jord, der blevet gravet fri fra hullet, blev fordelt ud rundt omkring i haven. Hele grunden (med undtagelse af der hvor huset og garagen står samt p-pladsen) er ret ujævn. Det hele skal graves op og vendes på et tidspunkt, men indtil da forsøger vi selv at jævne lidt ud.

Jeg fik slået lidt græs ude foran mod vejen – det var blevet lidt højt. Man kan faktisk se, at jeg har fået fjernet en masse ukrudt tidligere på dagen. Det var blevet lidt svært at se til venstre, når man skulle ud på vejen, fordi busken (som er lige foran/ved siden af mig) fyldte så meget.

Mandag aften blev tilbragt foran fjerneren, efter børnene var blevet puttet.
Tirsdag var Flemming på arbejde, og jeg var hjemme sammen med Mia, der jo havde feber om mandagen. Hun havde lidt feber tirsdag morgen, men det gik over i løbet af formiddagen. Jeg kom ud og male lidt i løbet af formiddagen, mens Mia sad og så en tegnefilm. Og malede omme på bagsiden af huset, som lå i skygge – det var nogle ret varme dage…



Alfred og hans klasse skulle holde violin-koncert over på skolen kl. 11.30, hvilket jeg skulle have været med til, men eftersom Mia havde haft feber, så måtte jeg blive hjemme sammen med hende. Derfor tog Flemming kun en halv dag på arbejde, og tog så over på skolen for at lytte. Og han kunne berette, at det lød godt 🙂
Han havde drengene med hjem.
Hjemme igen var Flemmings forældre ankommet, og ikke længe efter ankom en ordentlig omgang fliser. Det er til hele vejen rundt om huset; en sti hen til garagen og noget af terassen. Der skal bruges flere fliser til selve terassen (som ender med at blive meget stor), men vi bliver nødt til at bestille af to omgange. Dertil kom omkring 20 store fliser (50×50, 8 cm tykke), som skal være foran de to porte ved garagen, som kørefliser.

Det var Skt. Hans i dag, så vi skulle selvfølgelig have bål. Jeg skulle til træning om aftenen – derfor havde vi bål sidste på eftermiddagen, og fik selvfølgelig snobrød 🙂 Dog endte det med, at Flemming og jeg lavede snobrødene, hvilket egentlig var forståeligt – det var simpelthen for varmt at sidde med. Der var vel lige knap 30 grader, og med varmen fra et bål oveni – ja, så var det varmt med varmt på.
Men vi fik holdt en slags Skt. Hans.
Onsdag var Mia også hjemme – hun havde ikke haft feber siden tirsdag morgen, men hun lov til at få en ekstra dag hjemme, bare for at være helt sikker. Flemming var på arbejde, da han kun havde været afsted en halv dag tirsdag.
Mia og jeg gik et smut i køkkenhaven og plukkede de jordbær, der var (har fået 6 planter af min søster, så syntes faktisk det var en okay høst taget 6 små planter i betragtning 🙂 ) samt nogle gulerødder, som dog ikke er så store endnu – ikke desto mindre så smagte det hele godt 🙂

Det er lidt mere begrænset, hvor meget jeg kan lave, når Mia er hjemme. Men Flemming havde sagt, at jeg gerne måtte slibe ude i entréen, så vi kunne blive færdige. Jeg havde ovenud svært ved at tage mig sammen til at slibe… Jeg fik spartlet et par hakker, som jeg fandt.
Men jeg lavede nogle overspringshandlinger, og gik ud for at flytte nogle fliser i stedet for.


Men skal ikke rigtig tænke så meget, når der skal flyttes fliser. Dertil er det udenfor – omend det var meget varmt.
Alfred ville cykle hjem, når han fik fri kl. 12, så jeg tænkte, at Mia og jeg kunne være udenfor og vente på, at han kom hjem. Mia sad på en stak fliser, men jeg flyttede nogle andre.
Klokken 14 skulle Theodor og Oskar hentes fra skole, og vi skyndte os hjem, så vi kunne få os en is 🙂 Efter isen tog jeg mig sammen og fik slebet ca. halvdelen af dét, der skulle slibes ude i entréen – selvom jeg VIRKELIG ikke gad!! Måske man kan se det på mig 🙂

Klokken 16.30 tog jeg alle børnene med til karate – det var kun Theodor og Alfred, der skulle træne – men Flemming skulle deltage i et forældremøde for den kommende børnehaveklasse over på skolen fra 17-18, så jeg var nødt til at tage de to mindste med også.
Hjemme igen stod den på en hurtig omgang pizza, inden Flemming susede afsted igen for at skulle se på en havetraktor (som dog ikke var værd at købe!).
Og sådan gik den dag 🙂
Torsdag skulle Flemming på arbejde igen, og alle børnene kom i skole, så jeg var alene hjemme indtil kl. 12, hvor børnene skulle hentes.
Jeg sad lige og fik mig en kop kaffe, og var ret hooked på at tage mig en lur – MEN jeg tog mig sammen og løb mig en tur. Da jeg kom tilbage og havde fået prustet lidt ud, flyttede jeg lidt flere fliser 🙂

Jeg fik vasket lidt tøj og fik mig en bid mad, inden børnene blev hentet ved 12-tiden. Hjemme igen fik vi os endnu en is – det er meget nødvendigt i sådan en varme!
Jeg kan faktisk ikke huske, hvad vi lavede indtil Flemming kom hjem – men nok ikke så meget. Det er ret svært at tage sig sammen til at lave særlig meget, når det er tæt på 30 grader. Man bliver ski lidt dvask.
Da Flemming kom hjem, gik han ud for at slibe det sidste ude i entréen, så det kunne blive klar til at få blåt vand.

Efter aftensmaden gik Flemming og jeg ud for at flytte lidt flere fliser. Vejret var efterhånden ved at være lidt mere til at lave noget.
Flemming flyttede de store tunge fliser, og jeg flyttede nogle af de små.
Alle fliserne står jo på paller fra forretningen, som de skal have tilbage, da der er en slags pant på – en lidt dyr en af slagsen, så vi skulle gerne have de penge tilbage igen hurtigst muligt.



Fredag skulle Flemming på arbejde en halv dag – der var nogle ting, der skulle klares. Jeg cyklede med børnene ind på skolen – Flemming kørte forbi med skoletasker.
Jeg cyklede hjem igen og tog mig et velfortjent hvil, mens jeg fik lidt kaffe og læste i en god bog. Og bogen var lidt svær at lægge fra sig, så jeg læste en times tid, inden jeg tog mig sammen og rejste mig.
Gulvet trængte til at blive støvsuget og vasket, så det fik jeg gjort. Dertil fik jeg støvsuget ude i entréen, så Flemming kunne give blåt vand.
Jeg fik også rengjort badeværelse samt støvsuget og vasket gulv derude.
Klokken 11 blev jeg ringet op af Theodor, som havde fået fri, og han spurgte, om ikke jeg ville cykle hen efter dem lidt tidligere. Jeg var vist henne på skolen kl. 11.30, hvor jeg fik samlet børnene sammen. Dertil var jeg henne og kigge ved deres klasse-lokaler for at se, om de havde nogle ting liggende, som skulle med hjem til sommerferien. Det var nemlig sidste skoledag. Flemming var på skolen kl. 12, hvor han tog al bagagen med hjem, så vi ikke skulle cykle med det.
Hjemme igen fik Flemming arbejdstøj på, og fik malet med blåt vand, så han ikke længe efter kunne komme i gang med at male for første gang. Endelig var vi igennem spartling og slibning 🙂 yearh!

Mens Flemming var ved at male, ankom mine forældre. Vi fik noget frokost og en kop kaffe, inden mine forældre trak i arbejdstøjet. Min far gik over i garagen for at montere lys over i værkstedssiden af garagen.


Efter Flemming havde fået malet i entréen, gik han udenfor, for at begynde at stramme stængerne, som holder alle stolperne sammen. Træ trækker sig jo sammen / udvider sig alt efter temperaturene, så det var nu blevet tid til at få strammet gevin-stængerne.

Inden vi flyttede stilladset videre om foran den lille kanap, fik Flemming sat 4 rendjern op på siden ved den lille kanap, så der nu også var klar til tagrender på dét stykke.

Min mor og jeg tog ud for at handle til aftensmad – pandekager med fyld. En god aftensmad på en varm dag 🙂
Efter aftensmaden vandede min mor køkkenhaven.

Min far fik klaret det sidste over i garagen. Flemming var i gang med at rive sammen ude i haven. Der lå en del langt græs / ukrudt som et lag, som vi gerne ville have være. Så Flemming rev sammen.

Jeg hjalp til med at fylde på traileren, mens børnene sad og så Disney sjov – temperaturen var super lækker her klokken 19 om aftenen!

Fredag aften fik vi set en film, efter børnene var blevet lagt i seng 🙂
Lørdag stod jeg først op kl. 9. Der var Flemming dog allerede oppe og i gang med at skære overskydende murerpap af mellem fundament og nederste bjælke. Det er jo næsten kun morgen og aften, at det er til at lave noget, når det er så varmt.

Ikke længe efter ankom mine forældre, og vi fik os en kop kaffe.
Min mor og Oskar gik i gang med at få malet legeborgen med andet lag maling, hvilket pyntede rigtig meget!

Jeg gik i gang med at få pakket to vinduer ind omme i den lille kanap, så jeg kunne komme til at male. Plastik og tape sidder ikke særlig godt fast, så det er om at få malet hurtigst mulig efter det er tapet fast.
Selvom jeg stod omme i skyggen, så var det varmt. Og der var tordenfluer overalt, så det var ikke super behageligt. Dertil blev en masse tordenfluer fanget i malingen, men det var som om det ikke rigtig hjalp på mængden af fluer …..

Flemming fortsatte med at rive græs/ukrudt sammen. Han blev underholdt lidt af Alfred og Oskar. Alfred mistede dog hurtigt interessen og gik indenfor, men det var dælme også varmt. Oskar mistede også interessen – han fandt et træ, som lige trængte til at blive kravlet på 🙂



Min far gik i gang med at montere skinner oppe i fællesrummet, så der kunne blive hængt nogle flere lamper op.

Da Flemming havde været ude og rive lidt græs sammen, og syntes det var blevet lidt for varmt, gik han indenfor, hvor han malede entréen for anden gang – og løb tør for maling.

Jeg fortsatte maleriet udenfor omme ved den lille kanap. Jeg gad ikke lige hente en stige, så jeg fandt andre løsninger til at nå dét, jeg skulle nå. Jeg nåede at blive færdig med lidt over den ene halvdel af den lille kanap, så jeg er vel efterhånden ved at være halvt igennem at have malet huset for 3. gang 🙂 Mangler stadig det sidste på garagen, men det må blive bagefter.

Min far var i fuld gang indenfor i fællesrummet, og han fik det også gjort færdig, så der nu var ret godt lys – så er vi klar til mørkere tider 🙂

Lidt senere gik Flemming over i garagen for at spartle limtræsbjælken, som skal bruges til trappen. Der var nogle hakket rundt omkring, som trængte til at blive lappet, så bjælken kunne blive fin.

Da min far var færdig i fællesrummet, fortsatte han inde i disponibelt rum, hvor der også manglede lys. Og det blev han også færdig med 🙂

Om eftermiddagen så jeg en film sammen med børnene. Drengene ville gerne se Percy Jackson og Lyntyven, så det fik de lov til, mens jeg oversatte, og min mor fik sig en lur på sofaen.
Til aftensmad skulle vi have noget nemt! Dog endte vi med at lave marineret cuvette-steg med kogte kartofler og gulerødder samt lidt hjemmelavede ovnkartofler – dertil også stegte champignons, bernaise sovs og kogte majskolber. Slet ikke nemt eller hurtigt – men damn hvor det smagte godt 🙂
Mens min mor og jeg lavede aftensmad (eller min mor lavede det meste mens jeg opdaterede blog…), var min far og Flemming i gang med at rive græs sammen og fylde i traileren, så det kunne blive kørt på containerpladsen.

Søndag tog jeg de to store med til karate-træning. Den første træning for de små børn var blevet aflyst, da der ikke var nogen tilmeldte. Men der var en god del til børnetræningen 🙂
Der var et omskift i vejret, så temperaturen var faldet til nogle og 20 grader – en væsentlig mere behagelig temperatur, specielt til at lave motion i.
Derhjemme var Flemmings forældre kommet på besøg.
Vejret var lidt ustabilt – det regnede lidt ind imellem, hvilket haver, træer og buske nu nok var ret glade for. Men det var nu ikke voldsom regn.
Flemming, hans far og Oskar (og Alfred, da han var kommet hjem) var i gang med at findele de store trærødder, så det kan bruges som brænde til bålet i bålhytten.

Efter frokost var det lidt, som om vi alle blev lidt dvaske, og egentlig bare havde lyst til at se noget fjernsyn. Flemming fik båret nr. 2-fjernsynet fra garagen over i fællesrummet, så Theodor og Oskar kunne se lidt Star Wars.

Mia sad nede i stuen og så Frost II, mens Alfred spillede computer. Jeg brugte lidt tid på at få blog-indlægget opdateret, mens Flemming var et smut ude at køre sammen med Jørgen for at kigge på en anden havetraktor.
Flemming var hjemme lidt over kl. 16, hvor jeg havde trukket i løbetøjet, så jeg lige kunne få løbet en hurtig tur. Det begyndte dog at regne, mens jeg var afsted, så det blev ikke så lang en tur. Men lidt har også ret.
Da jeg kom tilbage og havde prustet ud (det tog lidt tid, for havde løbet hurtigt 🙂 ), gik jeg ind for at begynde på aftensmaden.
Imens gik Flemming, Alfred og Oskar i gang med at grave lidt ude i haven.

