Projekt nyt hus

Uge 27: Trappen

Ny uge er startet – dog i noget mere ustadigt vejr. Men solen skinner da indimellem, og haven får vand ind imellem, så det er nu godt nok. Vasketøjet kommer bare ikke ud og hænge pt – men det går nu nok også endda 🙂
Mandag morgen lagde Flemming og Oskar ud med at samle nr. 2 natbord til soveværelset, mens de andre børn legede og jeg fik min morgenkaffe.

29/6-20: Far og Oskar samler natbord.

Da jeg var færdig med min morgenkaffe, og Flemming og Oskar var færdige med natbordet, gik jeg i gang med at rydde op i kontorskabet – både det store og det lille. Det var efterhånden ret rodet, og der lå papirer overalt. Dertil var der et par kontor-kasser, som trængte til at blive tømt/sorteret.

29/6-20: Jeg rydder op i nogle kasser.

Det tog lidt tid, og jeg fik ikke lige alle tingene helt på plads før tirsdag – det skal jo heller ikke gå for hurtigt… man skal huske sine kaffepauser 😀
Flemming var gået i gang med at male for 3. og sidste gang ude i entréen – efter han havde været ved malerbutikken for at købe lidt mere maling, så han kunne blive færdig.

29/6-20: Flemming maler 3. gang i entréen.

Jeg var efterhånden blevet færdig med at få pakket et par kasser ud og ryddet op og sorteret. Derefter var det blevet tid til frokost, som hurtigt blev indtaget og ryddet af igen. Derefter gik jeg ud i haven for at få slået lidt græs, inden græsset bliver alt for højt igen. Jeg fik brugt de to batterier, og sat dem til opladning igen.

29/6-20: Jeg slår græs 🙂

Derefter kunne jeg jo passende flytte nogle flere fliser, så pallerne kan blive frigjort og leveret tilbage. Og eftersom vejret er ret ustadigt, så er det med at udnytte tørvejret, når det er der.

29/6-20: Flytter lidt fliser.

Efter jeg havde fået flyttet nogle fliser, kørte Mia og jeg et smut i Bilka for at købe lidt maling til at male sten. Hjemme igen gik vi rundt i haven for at finde sten, så de kunne blive rengjort og derefter tørre.
Flemming var gået i garagen for at spartle videre på limtræsbjælken, som skal bruges til den nye trappe. Når den er færdig-spartlet, skal den males i højglans-hvid.

29/6-20: Limtræsbjælke spartlet.

Da jeg var i gang med aftensmaden, dukkede Jørgen sørme op med hans havetraktor. Han har været ude og kigge på nogle maskiner sammen med Flemming, men desværre ikke nogen maskiner, som var noget værd. Så han kom lige for at hjælpe med at slå “græsset” (= ukrudtet), så vi kan have det holdt nede.

29/6-20: Der klippes græs.

Tirsdag skulle Flemming på arbejde, så jeg var alene hjemme med børnene. Oskar havde fået en ny mus til computeren, men for at måtte bruge musen, så skulle han efter aftale med Flemming ud og hive noget ukrudt op af jorden. Så det startede vi tirsdag morgen med.

30/6-20: Oskar og jeg fjerner ukrudt.
30/6-20: Men der er stadig noget tilbage 🙂

Efter 3 trillebøre-fulde, som vi fik læsset i traileren, begyndte det at regne, så vi måtte huj-hej få lukket traileren til, så vi kunne komme ind.
Jeg havde lovet børnene, at vi kunne male på sten i løbet af formiddagen, og eftersom det nu regnede udenfor, så var det jo et godt tidspunkt.

30/6-20: Vi maler på sten.

Efter frokost fik drengene lov til at spille på computer, mens Mia så tegnefilm sammen med mig (og jeg hæklede også lidt 🙂 ).
Lidt senere var jeg et hurtigt smut inde for at handle lidt ind.
Flemming var hjemme omkring kl. 17, hvor vi fik aftensmad, og en halv time senere tog jeg afsted til træning.
Jeg var hjemme igen kl. 21.30, hvor børnene jo var kommet i seng.

Onsdag var Flemming hjemme, og han smuttede over i garagen for at slibe limtræsbjælken, så den kunne blive klar til at blive båret over i huset.

1/7-20: Limtræsbjælken slibes.

Børnene var gået op ovenpå, hvor Mia og Theodor sad på Theodors værelse og legede med lego, mens de to mellemste var på Oskars værelse, hvor de lavede hule 🙂

1/7-20: Drengene bygger hule 🙂

Jeg har ro (ind imellem) til at få ryddet lidt op i stue / køkken-alrum, så jeg kunne få støvsuget og vasket gulv.
Jeg fik også ryddet op i bryggerset – utroligt, som der kommer til at rode deruden i tide og utide… – så jeg kunne komme til at feje og derefter vaske gulv.

1/7-20: Jeg støvsuger og vasker gulv.

Flemming havde i mellemtiden fået ryddet alle ting væk ude fra entréen, så jeg kunne komme til at støvsuge. Limtræsbjælken skulle snart væres over, og så kunne gulvet ligeså godt lige blive rengjort.

1/7-20: Der støvsuges i entréen.

Men inden bjælken kunne blive båret over og monteret, så var det nødvendigt at gøre trinene på den midlertidige trappe lidt kortere, så det var til at komme til. Og det betød, at trappen skulle trækkes op på førstesalen. Og det kræver jo stærk arbejdskraft 🙂

1/7-20: Så skal trappen trækkes op.
1/7-20: Og den er på vej op…

Og wupti…

1/7-20: Hov – hvor blev trappen af??
1/7-20: Der var den 🙂

Flemming skruede alle trinene løs, og rakte dem til mig, så jeg kunne bære dem ned. Flemming havde stillet saven op lige udenfor døren, så han hurtigt lige kunne save trinene kortere.

1/7-20: Trinene forkortes.

Derefter kom de ind igen og stod op af væggen, så det ses på billedet. Derefter fik Flemming savet et hul i gulvet, hvor limtræsbjælken skal stå. Og som billedet også viser, så havde Flemming og jeg båret den over fra garagen 🙂 Mens Flemming gjorde dette, løb jeg mig en lille tur.

1/7-20: Der saves hul i gulvet.

Tilbage igen – efter jeg havde prustet ud – hjalp jeg med at sætte bjælken op. Det viste sig, at et par af trinene vil komme til at gå ind over døren, så vi måtte lige finde ud af, hvordan det skulle løses. Og det bliver løst med en ekstra lidt smallere og tyndere bjælke, som skrues fast på væggen, hvorpå trinene kan monteres. Heldigvis går det ikke så meget ind foran døren,og det er derfor ikke i nærheden af at være kritisk, når man går ind og ud af døren.

1/7-20: Ny trappe undervejs.

Flemmings forældre og bror kom om eftermiddagen, og de havde aftensmad med, som jeg fik varmet. Efter aftensmaden og efter børnene var blevet puttet var det afslapningstid for forældrene 🙂

Torsdag var Flemming igen på arbejde. Børnene og jeg brugte noget af formiddagen på at se en tegnefilm. Vi endte med at spise frokost samtidig med at vi så tegnefilm 🙂 Det var hyggeligt. Men derefter blev børnene nu også gennet udenfor. Vejret var blevet okay.
Mens børnene legede udenfor, fik jeg flyttet en masse fliser. Jeg fik tømt to paller – så nu er halvdelen af pallerne frigjort. Så mangler bare de resterende 6 paller. Jeg fik flyttet omkring 210 fliser 🙂

2/7-20: Lidt over 200 fliser flyttet.

Derefter tog børnene og jeg hen til et nærliggende pluk-selv sted, hvor vi fik plukket i alt knap 4 kg jordbær og godt 3 kg ærter.
Så da vi kom hjem smovsede børnene ærter, mens jeg nippede jordbær. Bagefter kunne børnene få lidt jordbær – resten kommer i fryseren til fremtidig jordbær-grød og syltetøj 🙂

2/7-20: Godt 7 kg. ærter og jordbær plukket.

Flemming var hjemme lidt om kl. 17, hvor jeg var i gang med aftensmaden. Imens fik Flemming trukket i arbejdstøjet, og fik slebet lidt på limtræsbjælken, så den snart kunne blive klar til at blive malet.

2/7-20: Bjælken slibes lidt ekstra.

Efter aftensmaden fik jeg trukket i træningstøjet og drog afsted til en gang træning.

Fredag var Flemming hjemme. Han startede med at køre til en butik for at tale lidt om havetraktorere, og derefter handlede han ind på vej hjem. Han nåede dog lige at få gravet lidt i haven, mens et par drenge kiggede på.

3/7-20: Der graves lige lidt have – med tilskuere på.

Jeg fik klaret noget forskelligt arbejde på computeren – både lidt for karate-klubben og her på bloggen.
Flemming nåede lige et smut på containerpladsen inden frokost, og efter frokost kørte han afsted for at aflevere de 6 paller tilbage, så han kunne få pengene retur, og derefter kørte han ud for at hente dét træ, der skal bruges til trappetrinene i entréen.
Jeg fik klaret lidt mere arbejde på computeren, mens drengene sad og spillede computer, mens Mia tegnede. 🙂
Da Flemming kom hjem, gik vi i garagen for at få ryddet lidt op, så træet kunne komme ind i garagen, og så der blev plads til at kunne arbejde med at få lavet trappetrin. Helt utroligt som en gang fejning pynter 🙂

3/7-20: Ryddet op og fejet 🙂

Og så var der plads til, at de 4 plader kunne bæres ind fra traileren – og jeg kan hilse og sige, at de tre af pladerne var møj-tunge!

3/7-20: Så kunne der blive plads til de kommende trappetrin 🙂

Flemming gik ind i huset for at få støvsuget ude i entréen, så der kunne blive klar til at få lagt resten af gulvet.

3/7-20: Støvsugning.

Og derefter kunne han lægge gulv. Han blev ikke færdig inden vi smuttede en tur i Bilka bistroen for at spise aftensmad og købe ind til fredagssnoller.
Jeg har lige nået en løbetur inden da (og et bad 🙂 ). Vi var dog i Bilka lidt senere end estimeret, så vi var faktisk først hjemme kvart i otte, hvilket også betød, at Disney sjov/fredagssnoller blev udskudt til lørdag.

3/7-20: Der lægges gulv.

Lørdag tog Flemming og børnene et smut op for at besøge hans søster og deres fætter. Theodor skulle blive til et par overnatninger. Jeg blev hjemme for at få syet lidt.
Hjemme igen over middag gik Flemming over i garagen med at lave en plade, som skal monteres på væggen, hvorpå der skal monteres trin.
Jeg trissede lidt rundt indenfor, og havde generelt lidt svært ved at komme i gang. Vejret er temmelig ustadigt med regnvejr ind imellem – men det er jo også børnenes sommerferie, så intet nyt der… Det er bare temmelig træls, og man bliver ærlig talt lidt dvask af dét vejr!
Heldigvis synes Flemming, det var spændende arbejde at lave trappe, så han fik lavet en del.

4/7-20: Så er en side-plade til trappen næsten færdigt.

Da pladen var færdig, gik Flemming over for at skære ud i en gulvplade dér, hvor væg-pladen skal være.

4/7-20: Der saves ud til en trappe-plade.

Derefter kunne han nemlig få placeret vægpladen, så resten af gulvet kunne blive lagt færdig. Og da gulvet var lagt færdig, kunne han gå i gang med at måle ud til fodlister. Her er gulvet færdig og de første par fodlister var savet ud.

4/7-20: Færdig med gulvet i entréen 🙂

Mens Flemming fik lavet resten af fodlisterne færdige, fik jeg støvsuget grundigt i kanterne, så der var så lidt skidt som muligt i kanterne rundt.
Og ja – jeg har natbukser på. Det må man gerne når det er lørdag, og man har ferie 🙂

4/7-20: Der støvsuges 🙂

Lørdag eftermiddag holdte vi “fredagssnoller/familie-eftermiddag”, hvor vi så “Spioner på mission”, da vi ikke kunne få lov til at se Disney Sjov.
Inden aftensmaden gik Flemming over og arbejdede lidt mere på nogle trappetrin, mens Mia og jeg gik en lille tur. Aftensmaden bestod af rugbrød med varme fiskefiletter – det må gerne være lidt nemt ind imellem. 🙂
Søndag tog jeg børnene med ind til karate. Der er gået lidt sommerferie i den, selvom træningen fortsætter henover sommeren. Men det betyder, at der ikke er så mange af vores faste børn på holdet, og når der så kommer en ny og skal være med, ja så må der lidt ekstra børn med ind 🙂
Derhjemme fik Flemming malet ude i entréen – de flader, som ikke er trappetrin, skal males hvide. Og der bliver malet i højglans 50, så det er nemmere at vaske af.

5/7-20: Der males i højglans 🙂

Limtræsbjælken blev også malet hvid.

5/7-20: Alt andet end trappetrin skal være hvidt.

Jeg havde lovet at få spartlet nogle forskellige steder, hvor det var nødvendigt. Her oppe på badeværelset på førstesalen, hvor der var sat en plade op foran gulvvarme-enheden.

5/7-20: Pladen på badeværelset spartles.

Og jeg fik spartlet flere steder nede i køkken-alrummet / stuen, hvor der trængte til lidt reparation.

5/7-20: Der reparationsspartles.

Flemming var gået i gang med at måle op til de nederste trappatrin, for at være helt sikker på at hans målinger var korrekte.
Jeg havde ligget og hvilet mig lidt, da jeg pludselig var blevet lidt træt – sådan går det jo nogen gange. Derefter fik jeg syet en lille smule – ikke meget, men lidt har også ret 🙂

5/7-20: Der måles op til trappetrin.

Efter opmålingen gik Flemming over i garagen for at lave næste trin til trappen – og det krævede lidt opmåling.

5/7-20: Næste trappetrin in the making.

Og efter opmåling kommer udsavningen.

5/7-20: Og der saves.

Over i huset var jeg i gang med aftensmaden. I sådan et ustadigt vejr kunne man jo næsten ikke få andet end suppe 🙂
Aftenen gik med børne-putning samt TV-serien Bones 🙂

Annie, 42 år gammel, eksportingeniør, gift og mor til 4 :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *